A tervezés jövőre vonatkozó tevékenység: konkrét célokat fogalmaz meg, a célok eléréséhez gazdálkodási lépéseket, megoldásokat határoz meg. A vállalkozás legfontosabb feladatai:
- rövid távon biztosítani a működés hatékonyságát
- hosszú távon pedig a sikerességét
A tervezés funkciói:
- Tudatos jövőalakítás, a vállalkozás felkészítése a jövő eseményeire, hatásaira
- Az erőforrások felhasználásának optimalizálása
Termelés tervezés:
Olyan gazdasági folyamat, amely a jövőre vonatkozó elképzeléseket fogalmazza meg, hogy emberi munkával különböző javakból a társadalmi szükséglet kielégítésére alkalmas termékeket állítson elő.
Termelés csoportosítása:
Méretnagyság szerint:
- Tömeggyártás:
Egyszerre, könnyen gyártható nagy mennyiségű áru pl. mosópor - Sorozatgyártás:
Kisebb mennyiségben, de nagyobb választékban gyártott termék pl. ruházat - Egyedi gyártás:
Kis mennyiségben (1-2 db), speciális megrendelésre készülő áru (pl. daru, hajó)
Gyártási rendszer jellege szerint:
- Folyamat rendszerű gyártás:
Automatizált rendszerben, speciális munkafolyamatokat végző gépeken halad végig a termék (pl .autóipar) - Csoportrendszerű, zárt gyártás:
Egy adott gyártási folyamat technológiailag egy körülhatárolt területen, egy adott műhelyben történik. Ha kész átviszik egy másik területre. (pl. varroda) - Műhelyrendszerű gyártás:
Hasonlít a csoportrendszerű gyártáshoz. Egy műhelyben azonos műveletet végző gépek vannak, a termék megmunkálása párhuzamosan halad - Projekt rendszerű gyártás:
Egyedi v. egyszeri gyártási rendszer. (Van úgy,hogy a gyártást viszik a helyszínre, nem a terméket. Pl. útépítés)
A termék jellege szerinti csoportosítás:
- Szabványosított termékek:
Egynemű tömegtermékek pl. élelmiszerek - összetett rendszerek:
Több részből álló terméket hoznak létre pl. bútor
A tervezés lépései:
- Stratégia kidolgozása:
A vállalat céljainak meghatározása, hogy milyen termékszerkezetet vagy gyártási rendszert akar bevezetni. Hogyan képzeli el ezek fejlesztését és milyen lehetőségeket lát a gyártóeszközök bővítésére. Hosszú távú: 3-5 év, nem tartalmaz számokat, szöveges.
A termelés tervezést befolyásolják: a termékre vonatkozó piaci igények és a vállalat termelési lehetőségei. - Operatív tervezés:
Ahol meghatározzák a különböző egységekre és részfolyamatokra vonatkozóan a termelési határidőket. Megvalósításában fontos szerepet tölt be a termelésirányítás, amely gondoskodik, hogy a termeléshez szükséges anyagok és munkaerő rendelkezésre álljon.
A mindennapos tervezést foglalja magába, tehát rövidtávú .1 év vagy kevesebb
A termeléstervezés fajtái:
- Informális:
Jellemző a mikro és kis vállalkozásokra - Formális:
Jellemző a közepes és nagy vállalkozásokra
A termeléstervezés jellege szerint megkülönböztetünk:
- I) Meta tervezést:
A tervezés tervezése. Tervezési naptárt alkalmaznak, amelyben időben ütemezik a tervezést. Megnevezik a felelősöket, rögzítik a legfontosabb infókat és a különböző tervek kapcsolódási pontjait.(mivel különböző szervezeti egységek más-más terveket készítenek, amelyeket egy kapcsolódási ponton kell összehangolni)
A termeléstervezés folyamata:
- a) célok megfogalmazása
- b) lehetőségek meghatározása
- c) kerettervek meghatározása
- d) cselekvési alternatívák meghatározása
- e) döntési feladatok meghatározása
- II) Aggregált (összesített) tervezés:
A vállalati termeléstervezésben a legmagasabb szintet foglalja el. Kapcsolatot teremt a kereskedelmi a marketing, a gazdálkodási a termelési alrendszerek között. (aggregál-összegyűjt) Az egész vállalat működését nézi. A tervezés általában 3 hónap és 1 év közötti időszakot fog át.
- Ebből vezethető le az operatív (gyors, határozott) termelési program melyben már a specifikált (sajátos, jellemző) végtermék jelenik meg.
- Lényege: hogy, az értékesítési lehetőségeket össze kell hangolni a rendelkezésre álló forrásokkal.
- Célja: olyan termelési terv létrehozása, amelyben hatékonyan hasznosíthatók a termelési erőforrások egy adott szintű kereslet mellett. A vállalati stratégia elhatározása mellett a költségek minimalizálása és a nyereség maximalizálása
- III) Lépései:
- a szervezeti egység meghatározása
- termelési erőforrások kapacitásának meghatározása
- a tervezési modell kialakítása
- eredmények értékelése
- IV) Termelési vezérprogram készítés:
Melynek feladata a kapacitás kihasználtság, mindig egy adott termékre szól, kb negyed évre v. rövidebb időszakra vonatkozik. - V) Durva termelési program:
Egy hétre vagy max. egy hónapra szól, egy termékre vonatkozik, az aktuális erőforrások kihasználását célozza meg. - VI) Finom tervezési program:
Egy napra szól, a termék összetevőire vonatkozik, az összes erőforrás meghatározása a feladata. - VII) Anyagszükséglet tervezés:
- MRP I.:
Meghatározza, hogy az adott termék legyártásához, milyen anyagok, milyen mennyiségben szükségesek. Ehhez szükség ismerni kell a termék iránti kereslet nagyságát, a termék gyártmányfáját (összetételét), és a meglévő készleteket. - MRP II.:
Szorosan kapcsolódik az MRP I.- hez, a termelési erőforrások (technikai, pénzügyi, humán) tervezést jelent.
- MRP I.:
- VIII) DRP: Disztribúciós (elosztási) tervezés:
Kinek, mikor, mennyit és hogyan osszuk el a fogyasztók között a terméket.