A logisztika célja:
Minél magasabb kiszolgálási színvonal nyújtása a lehető legalacsonyabb áron.
Logisztikai színvonal:
Az értékesített termékekhez szorosan kapcsolódó szolgáltatások egy része, melyet maga a logisztika „állít” elő.
A kiszolgálási színvonal: egyben tevékenység teljesítménymérés és menedzsmentfilozófia is.
A kiszolgálási színvonal politika kialakításának 5 lépése:
- a releváns kiszolgálási elemek meghatározása (pl.: rendelési ciklusidő, készletrendelkezésre állás
- az ezekhez tartozó teljesítménynormák meghatározása (piaci szegmensenként)
- kiszolgálási elemek teljesítményének mérése
- a meghatározott és tényleges teljesítmények közötti eltérések mérése és elemzése
- a kiszolgálási színvonal emelését és javítását célzó lépések
Fontos megemlíteni: a logisztikai költségek alakulását,mert a logisztikai átváltások miatt (trade-off) a kiszolgálási színvonal emelése költségemelkedést vonhat maga után.
A kiszolgálási színvonal mérése:
A felsorolt elemek együttesen adják a vállalat logisztikai kiszolgálási színvonalának minőségét.
Az alábbi elemek főleg a készlethez vagy az időhöz kapcsolódó alapszolgáltatásnak tekinthetők.
- I) A rendelési ciklusidő: megmutatja, hogy a rendelés feladásától a leszállításig mennyi idő telik el. Mérése ált.-ban időegységben történik (nap, óra)
- II) Időbeni pontosság: azt méri, hogy a rendelések hány százaléka kerül időben leszállításra. Mérése százalékos formában történik.
- 1) a korábban vagy később érkező szállítmányok száma /az összes szállítmányok számával *100
- III) szállítás időbeli megbízhatósága mely azt méri, hogy a megígért szállítási időhöz képest mennyi a korábbi vagy későbbi szállítás.
- IV) Készlet rendelkezésre állás: Mérése %-os formában történik
- a) megmutatja, hogy a rendelések hány százaléka teljesíthető azonnal készletről.
- 1) Rendelések teljesítése alapján:
- a) nem teljes rendelések száma (tehát nem kapott annyit amennyit rendelt)/ az összes rendelések számával.
- 2) Kiszállított termékek száma alapján:
- a) készlethiány adott periódusban(db)/ a teljes kereslettel adott periódusban (db)
- b) Készlethiány: melyet időegységben, mennyiségben vagy, gyakoriságban lehet meghatározni.
- 1) Rendelések teljesítése alapján:
- a) megmutatja, hogy a rendelések hány százaléka teljesíthető azonnal készletről.
- V) Mennyiségi pontosság: megmutatja, hogy az előre meghatározott mennyiséget milyen szinten teljesítette a vállalat. Mérése %-os formában történik.
- VI) Rendelési információ:
- 1) Mérése lehet az információnyújtás gyorsasága (óra, perc),vagy az információ minősége(részleges v. teljes válasz) szemszögéből.
- VII) Egyéb mutatók
- 1) „Üzenzavar” kezelése: a log.-i rendszerben bekövetkező hibák hatékony és időben történő javítása. (pl.:téves számlák miatt, sérült rakomány miatt) Mérése : a hiba észlelése és javítása között eltelt idő.
- 2) Logisztikai rendszer rugalmassága:
- a) A vállalat képessége arra nézve, hogy hogyan tud reagálni speciális vagy előre nem ismert igényekre.
- b) Mérése: időegységben (óra,nap)történik.
- 3) Értékesítés utáni szolgáltatások: Ez a tevékenység főleg a garanciához, javításhoz, pót-alkatrészellátáshoz kapcsolódik. Ide tartozik még a vevői reklamáció kezelése is.
- 4) Dokumentáció minősége:
- a) a számlázással kapcsolatos tevékenységre,
- b) másrészt a rendelés lebonyolítására vonatkozik.
- c) Számlapontosság esetén (%-os formában):
- 5) elrontott kibocsátott számla / az összes kibocsátott számlával
Ezen felül érték-hozzáadott szolgáltatásokat is kell nyújtani.
Itt megjelennek már a vevőre szabott szolgáltatások.
- meg kell vizsgálni a vevő szempontjait,
- a kiszolgálási politika és működés kialakítása során a vevői igényekből kell kiindulni.