Marketing fogalma
Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényei kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket és szolgáltatást. Tágabb értelemben a vállalt egészére kiterjedő szemléletmód. Kiterjesztett értelemben jelenti minden értékkel rendelkező jószág cseréjét.
A marketing az 1990-es évek elején termelésközpontú, a termékeket egyszerűen csak eladták, nem figyelték a piaci környezetet. Az 1930-as években kínálat-orientált a termelési kapacitás minél jobb kihasználása. Az 1940-es évek „a fogyasztó a király” a vevő igényeire figyel. Az 1950-es évek az Erectrik Campany megfigyelése szerint: meg kell mutatni a gyártóknak, hogy mit vár a fogyasztó. Napjainkban piackutatás, piacfejlesztés.
A marketing eszközök optimális eredményt adó kombinatív alkalmazása a marketing-mix.
A marketing-mix elemei: a "4P"
- Product: termék
- Price: ár
- Place: értékesítési csatorna
- Promotion: reklám
PRODUCT (termék): bármi, amivel szükséglet kielégíthető
A termékek lehetnek:
- Nem tartós javak
- Tartós javak
- Áruk
- Szolgáltatások
Termékek rendeltetés szerint:
- Fogyasztási cikkek
- Termelői eszközök
A termékfejlesztés az ötletek bevezetésétől a piacra való bevezetéséig tart. Fontos része a csomagolás és a márkahűség kialakítása. A termék piaci életgörbéjétől függően változik a várt nyereség.
PRICE (ár): a termék, szolgáltatás pénzben kifejezett ellenértéke
Árpolitikai célok:
- túlélés
- lefölözés
- költségelvű
- versenytársakhoz igazodó.
PLACE (értékesítési csatorna): ahol a termék eljut a fogyasztóhoz
Az értékesítés lehet:
- Közvetlen: termelőtől egyből a fogyasztóhoz jut a termék.
- Közvetett: a termék közvetítő útján jut el a fogyasztóhoz.
PROMOTION (reklám): marketingkommunikációés értékesítéssel kapcsolatos tevékenységek
Reklám részei:
- Személyes eladás
- Public relations
- Sales promocion
- Klasszikus reklám
- Egyéb piacbefolyásoló tényezők.