A környezet változásai a 70-es évektől mind intenzívebbek és gyorsabbak lettek, a turbulens jelleg erősödött. A stratégiai tervezés a változásoknak leginkább kitett területeken ilyen feltételek mellett már ellehetetlenült, nem volt alkalmas eszköz a stratégiák kidolgozására.
A stratégia menedzsment kialakulása
- Az egyik megközelítés a stratégiakészítés folyamatjellegének erősebb hangsúlyozásaival keresi a megoldást, a hangsúlyok átrendeződnek.
- A meglévő vezetői irányítási rendszer működését igyekszik jobban összehangolni.
- Az érdekeltségi és ösztönző rendszer, a vezető kiválasztás rendszere kap nagy hangsúlyt.
- A másik megközelítés a komplex irányítási rendszer egészéből indul ki, a rendszer újraalkotása a cél.
- A szervezet is bekerül, már nem tabu, a siker érdekében módosítható.
- Vállalati kultúra is csatlakozik.
- Az az emberi társadalmi atmoszféra, amelyben a stratégiakészítés és megvalósítás folyamatai lezajlanak.
- Megnő az információs és kommunikációs rendszer szerepe.
- Ez a teljes körű értelmezés már minden eszközt mozgósít.
- Megváltozik az idő szerepe is.
- Az ipari fejlődés korábbi szakaszában olyan tényezők voltak, mint a költség, ár csökkentése (alacsonyabb bér, nagy sorozatú gyártás, koncentrált gyártás) majd a rugalmas gyártási rendszerek.
- Ma döntő tényezővé vált az idő.
- Az időbázisú rendszerben mind a gyártás, értékesítés, mind a fejlesztés és az innováció válaszideje lerövidült.
- A legjobb üzleti eredményt az időbázisú támogató stratégiát megvalósítani képes vállalatok érik el.
- Új irányzat az alapvető képességekre épülő stratégia.
- Ezek hozzáférést biztosítanak a fontos piaci területekhez és szegmensekhez, a versenytársak számára megnehezítik az utánzást.
- A stratégia vezető feladata, hogy az adott stratégiai pozícióban a képességeknek olyan kombinációit fejlessze ki, amely az adott szituációnak leginkább megfelel, majd a kompetenciákra építi fel a vállalat stratégiáját.
- Az élesedő versenyben a növekedési stratégia egyik lehetősége a kooperáció, melynek segítségével a vállalat megszerezheti a hiányzó képességeket.
- Organikus belső fejlődésen, felvásárláson, fúzión, stratégiai szövetségen vagy közös vállalkozáson alapulnak.
- A stratégiai menedzsment feladata megtalálni a legalkalmasabb stratégiát.
- Az utóbbi években az utolsó 2 hódít.
- A stratégiai szövetség egy globális stratégia kialakításához vagy fejlesztéséhez a legolcsóbb és a leggyorsabb eszköz.
- A kudarcok megelőzésére a jó és rossz szövetség létrehozását alapos elemzés szükséges.
- Kölcsönös elkötelezettség révé jöhet létre tartós szövetség.
- Új fogalmakat kellett így bevezetni, pl.: érdekháló fogalma, stratégia rugalmassága, stratégiai szándék, reengineering, benchmarking, outsourcing, BSC.