Hagyományos értékesítés

Jellemzője, hogy az áru és a vásárló között ott van az eladó. Az eladótérben levő készlet viszonylag kicsi, a raktárkészlet nagyobb.

Előnye:

  • a vevő kívánságának alapos megismerése
  • a vásárló jó értelemben vett befolyásolása, személyes meggyőzése
  • új cikkek ajánlása, bemutatása
  • a bolt számára piackutatás végzése

Hátránya:

  • időben lassú folyamat
  • a vevő az árukat nem vagy csak részben látja és nem is a teljes választékot
  • sokszor nem mentes az eladó és vevő konfliktus helyzetétől
  • a berendezések sok helyet foglalnak el
  • az eladó és vevőtér merev elválasztása bizalmatlanságot eredményezhet a vásárlóban

Minta utáni értékesítés

A forgalmazott árukból mintát tesznek az eladótérbe, és sok tájékoztató anyagot. A vásárló kiszolgálása később történik (a megrendelést követően történik csak az árubeszerzés, szállítás stb.)

Rizikó: a vásárló olyan minőségű terméket kapjon, amit kiválasztott.
Az eladó feladata a vásárló nagyon részletes és alapos tájékoztatása, a rendelésfelvétel, esetleges hitelkérelem lerendezése
minta utáni értékesítés történik elsősorban bútorüzletekben, autószalonokban, nyílászáró szaküzletekben stb.

Előnye:

  • a vevő számára kényelmes
  • a vevő szabadon válogathat a termékek között
  • a bolt számára gazdaságos, nem kell nagy raktárakkal rendelkeznie

Hátránya:

  • az áru későbbi időpontban kerül a vevő birtokába, mint ahogy azt kifizette
  • az áru megsérülhet a szállítás során
  • a vevő nem pontosan azt az árut kapja, mint amit kiválasztott

Önkiválasztó értékesítés

A kihelyezett termékekből a vásárló választ és a raktárról történik a kiszolgálása. Elsősorban műszaki üzleteknél, bútorboltokban alkalmazzák.

Az eladó feladata: az áru bemutatása és vásárló alapos tájékoztatása, az adminisztráció pl. garanciajegyek kiállítása, hitelkérelmek lerendezése stb.

Előnye:

  • a vevők zavartalanul, időkorlátozás nélkül válogathatnak, nem befolyásolja őket az eladó sem
  • több hely áll a vásárlók rendelkezésére mint a hagyományos boltban, a berendezés nem akadályozza a vevőket
  • az eladó és vevő személyes kapcsolata lehetővé teszi a piackutatást, a kereslet felmérését a bolt számára

Hátránya:

  • a vevő eladó személyes kapcsolatából esetleges konfliktus helyzet kialakulása
  • viszonylag lassú az árubemutatás miatt

A minta utáni értékesítés és az önkiszolgáló értékesítés sok esetben átfedik egymást.

További értékesítési formák

Önkiszolgáló értékesítés

Azt jelenti, hogy a vásárló közvetlen kapcsolatba kerül az áruval, és az eladó segítsége nélkül önmagát szolgálja ki.

Jellemzője

  • Az árukészlet teljes választékával az eladótérben található
  • Az árukat polcokon, hűtőeszközökben, vitrinben és szekrényben, valamint tároló kocsikban és raklapokon helyezik el (az árut közvetlenül a földre lerakni nem szabad)

Az önkiszolgáló értékesítésnél a vásárlást segítő eszközöket kell biztosítani, ilyenek

  • Bevásárló kosár
  • Bevásárló kocsi
  • Csomagoló eszközök (zacskó stb.)
  • Kézi fogók (péksüteményekhez stb.)

Alapformái

  • Zártpályás, amikor a vásárló az eladótérben csak előre meghatározott útvonalon tud menni (nem jellemző forma)
  • Nyíltpályás, amikor a vásárló egy helyen mehet be, a pénztárnál tud kijönni, de az eladótérben bármerre közlekedhet

Az önkiszolgáló értékesítési mód előnye

  • Viszonylag kevés eladóra van szükség
  • Gyors a vásárlás
  • Megnő a bolt áteresztő képessége a hagyományos értékesítési formához képest
  • Az áteresztő képesség növekvésével nő az árbevétel is
  • Kevésbé költségigényes (a berendezés egyszerűségét figyelembe véve)

Az eladó feladatai

  • Folyamatos árufeltöltés
  • Szükség szerint a vásárló segítése, tájékoztatása
  • A polcok és az áruk tisztán tartása
  • A szavatossági idők figyelemmel kísérése
  • A boltvezető tájékoztatása mind a keresett, mind a nem vagy alig keresett árukról
  • A boltvezető tájékoztatása a fogyóban levő árukról, az esetleges elfekvő készletekről
  • Az áruk árazása (jól látható, megkülönböztethető legyen, az árukon vagy a polcokon kell feltüntetni)

Az árukihelyezés szabályai

  • A keresett árukat a bejárattól legtávolabb
  • A közepesen keresetteket az eladótér középső részébe
  • A kevésbé keresetteket a bejárathoz közel
  • Az akcióba vont termékeket célszerű külön elhelyezni, illetve ugyanazt az árut az eladótérben több helyen is érdemes kirakni
  • Az apró termékeket (gyufa, rágó stb.) célszerű a pénztár elé kihelyezni, mert várakozás közben még az utolsó pillanatban is a vásárló eszébe juthat

Csomagküldő értékesítés

A vásárlók árjegyzékből választhatják ki a számukra megfelelő árut. A kiválasztott árukat a vevők levélben, telefonon rendelhetik meg. A termékeket pedig postai úton utánvéttel kapják meg.

Előnye

  • Kényelmes
  • Gyors
  • Nincs időhöz kötve

Hátránya

  • nem a megrendelt árut kapja meg a vásárló
  • a szállítás során sérülhet az áru
  • a vásárló csak képen látja az árukat, személyesen nem foghatja meg

Automata értékesítés

Az automaták korszerű értékesítő gépek. Pénzbedobás ellenében az automatából a kívánt áruhoz jut.

Az automata értékesítés csoportosítása

  1. technikai szempontból
    • Kiejtő automaták:  az árukat úgynevezet áruaknákban egymás fölé rakják és a gép a legalsó terméket "kiejti" a tartóba, ahol a vásárló hozzáférhet
    • Rekeszes automaták: az árukat különböző rekeszekbe helyezik, melyek egy üvegablakon keresztül tekinthetők meg. Létezik csapóajtós és forgódobos típus.
  2. árucikkek jellege szerint
    • Folyadékot árusító automaták
    • Ételárusító automaták
    • Egyéb automaták

Előnye

  • ellátási feladatokat old meg olyan helyeken, ahol egyéb elárusítóhely létesítése nem gazdaságos, nem lehetséges
  • rendkívül gyors vásárlást biztosít
  • éjjel-nappal működhetnek, a vásárlás nincs időhöz kötve
  • árusítószemélyzetet nem igényel kivéve a feltöltést végző személyt
  • tehermentesíti csúcsforgalom idején a boltokat

Hátránya

  • csak pénzérmével működnek
  • nem megfelelő használat mellett könnyen meghibásodnak